Duben 2008

Páteční srážka tramvají v Ostravě

18. dubna 2008 v 22:48 Zajímavosti
Místo tragické nehody

Jak se odehrála ostravská tragédie

17:50 - kloubová tramvaj linky 5 na zastávce Vřesina nabírá cestující před vjezdem na jednokolejnou trať směrem k porubskému koupališti.
17:51 - čtyřiadvacetiletý řidič nečeká na příjezd tramvaje z protisměru, která má v tu chvíli asi tříminutové zpoždění, a vjíždí na trať. Stav na kolejích zřejmě ani nekonzultoval s dispečerem. Jinou možnost, jak zjistit, zda proti němu něco nejede, neměl.
17:52 - tramvaj nabrala rychlost, o 1,9 km/h překročila v místě povolenou šedesátku. Když vyjela z mírné pravotočivé zatáčky, uviděl řidič asi sedmdesát metrů před sebou protijedoucí soupravu blížící se proti němu rychlostí 55,5 km/h. Oba řidiči aktivovali kolejové brzdy, čímž kloubová tramvaj snížila rychlost na 40 km/h. Protijedoucí souprava dvou vozů zpomalila na 32,8 km/h a brzdila před střetem 38 metrů. Brzdná dráha rychlejší tramvaje měřila podle inspektorů 50 metrů.
17:53 - řidič pomalejší dvouvozové tramvaje v poslední chvíli vyskočil z kabiny, pravděpodobný viník to už nestihl. Následoval drtivý náraz.
V sobotu ráno začalo odklízení trosek dvou tramvají po čelní srážce.
O život přišel muž ve věku 79 let a čtyřleté dítě, jehož tělo se dlouhou dobu nedařilo z trosek vozu vyprostit. Třetí obětí je 68letá manželka muže, jenž zemřel na místě, která později podlehla svým zraněním v nemocnici. Až do večerních hodin záchranáři vyprošťovali zaklíněné cestující. Někteří z nich naříkali zkroucení pod sedačkami.

Strojvůdci marně brzdili

Jedna souprava byla kloubová, druhou však tvořily dva vozy, což následky srážky ještě zhoršilo. Zadní vůz totiž setrvačností pokračoval a mnohonásobně zvýšil drtivou sílu železa.
Podle Neusara se řidiči tramvají viděli na vzdálenost asi 70 metrů a začali okamžitě brzdit. "Jeden ze řidičů stačil vyskočit, druhý utrpěl těžká zranění," řekl Neusar.
"Najednou se ozvalo skřípění brzd, všechny to hodilo dopředu a pak obrovská rána. Tramvaj byla docela plná lidí, já jsem letěla vzduchem, všechno to bylo hrozně rychlé," líčila osudové sekundy jedna z cestujících.
Muselo se ale tohle všechno stát?
Obě havarované tramvaje zkoumali v úterý experti v dílnách Dopravního podniku Ostrava v Ostravě-Martinově.

Už žádné špinavé nebe

18. dubna 2008 v 21:46 Ekologie
Unie odstartovala projekt na vyčištění nebe. Vývoj ekologických letadel spolkne 1,6 miliardy eur.
Airbus A320 rozhodně nepatří mezi ,,nejšpinavější" letadla. Spíše naopak. Do vzduchu vypouští o deset procent méně emisí než srovnatelný Boeing. Přesto za tímto letounem pro 150 cestujících zůstává v ovzduší 42 kilográmů CO2 na osobu a letovou hodinu.
Co to znamená?
Že stejné množství oxidů uhlíku za tentýž počet kilometrů vypustí do vzduchu pět desítek fábií 1.2 HTP. A ty jsou přitom schopny uvést o sto pasažérů víc. Anebo jinak: na manželský pár, který si zaletí z Amsterdamu do thajského Púkhetu a zpět, připadne tolik emisí, kolik vypustí nový Ford Focus za celý rok.
Chceme polovinu!
Evropská komise uvádí, že na roční produkci skleníkových plynů, které přispívájí k oteplování planety, se letecká doprava podílí čtyřmi procenty. Britští vědci spočítali, že do roku 2050 stoupne podíl letecké dopravy na pět procent. Z toho důvodu podepsala v loňském roce Evropská komise dohodu s americkou administrativou o působení na dva hlavní výrobce letadel, aby snížil emise. Do roku 2020 by tak měl oxid uhličitý vypouštěný letouny klesnout přinejmenším na polovinu a spotřeba paliva by se měla snížit o třicet procent.


Malá holčička a velký svět

18. dubna 2008 v 21:13 Zajímavosti
Je tak malá a dokáže najít všechny státy světa! Dokonce ke konci našla i Českou republiku!
Copyright © 2006-2014 , www.didlinka-evicka.blog.cz